Fortumin tarvitsi löytää koronapandemian aikana tapa, jolla olisi mahdollista tavoittaa nopeasti henkilöstöä koulutuksiin, kun ihmiset siirtyivät yhtäkkiä eri paikkoihin. Valinta osui Junglemapin NanoLearningiin erilaisten digitaalisten oppimistyökalujen pitkän vertailun tuloksena.
– Siinä oli simppeli ulkoasu, jota oli helppo ymmärtää. Lisäksi Junglemap on pohjoismainen yritys, minkä takia meissä heräsi kiinnostus, sanoo Ann Boije af Gennäs.
Head of Digital Innovationsina työskentelevä Ann Boije af Gennäs näkee selkeän trendin, jossa lyhyt muoto on tärkeä. Suurten digialustojen, kuten TikTokin, Instagramin ja LinkedInin sisällöt ovat usein lyhyitä ja ”opettavaisia”. Mikro-oppiminen soveltuukin monien erilaisten asioiden opetteluun.
– On niin monia tarpeita, joita tarvitsee toteuttaa. Sen takia tarvitsee vain olla innovatiivinen, sanoo Ann Boije af Gennäs.
Hybridijohtamista
Fortum käytti Junglemapin NanoLearningia korona-aikaan hybridijohtamista käsitteleviin kursseihin. NanoLearning-oppitunteja oli kerran viikossa. Teksteistä ja videoista koostuvaa kurssisisältöä päivitettiin jatkuvasti. Tämä oppimismuoto osoittautuikin erittäin hyväksi. NanoLearningia onkin sen takia käytetty moneen eri tarkoitukseen ja Ann Boije af Gennäs odottaakin jo innolla uusia hankkeita.
– Niihin me tarvitsemmekin Junglemapin apua, jotta voimme edetä asian kanssa, hän kertoo. On niin monia tarpeita, mutta meidän täytyy priorisoida, missä järjestyksessä etenemme.
Hybridimalli on jo vakiinnuttanut paikkansa työpaikoilla. Vuosi 2023 sisältää todennäköisesti myös suuria epävarmuuksia, joten organisaatioilla on suuri tarve viestinnälle ja uuden oppimiselle.
– Meidän tarvitsee aloittaa esimerkiksi uuden strategian toteuttaminen. Siihen sopisi hyvin myös tietoisuuden lisääminen NanoLearningilla, tuumii Ann Boije af Gennäs.