Tietoisuuden lisääminen työntekijöiden keskuudessa edustaa tärkeää osaa jokaisen organisaation turvallisuustyössä. LähiTapiola on kokeillut monia erilaisia nettikursseja vuosien aikana. He aloittivat perinteisellä e-oppimisella ja siirtyivät korkealaatuisiin videoihin, mutta lopputulos ei ollut toivottu.
– Kukaan ei muistanut mitään tunnin mittaisen e-oppimisen jälkeen, sanoo Elina Saartoala.
Vaikka videoissa esiintyi ammattitason näyttelijöitä, huumoriakin oli mukana ja siinä oli todellisuuteen pohjautuvia tapauksia, ne eivät myöskään antaneet toivottua vaikutusta. Suurin osa työntekijöistä oli sitä mieltä, että 10 minuuttia oli liian pitkä aika.
Koska Junglemapin NanoLearningista on kertynyt kokemusta jo vuodesta 2021 alkaen, Elina Saartoala on havainnut jo monia hyviä puolia. Hän arvostaa Junglemapin proaktiivista tukea, jota on saatavilla niin testivaiheen pilotoinnissa kuin sisällön helpossa editoinnissa ja muokkauksessa. Monikielisen organisaation etuna on myös monipuolisuus, sillä hän voi käyttää samaa sisältöä niin suomeksi kuin ruotsiksi.
Idea Junglemapin käyttöön tuli toiselta keskinäiseltä vakuutusyhtiötä. Junglemapin tietoturvatietoisuuskoulutuksen numerot kertoivat merkittävästä muutoksesta jo ensimmäisen vuoden jälkeen. 96 prosenttia osallistujista piti sisällöistä ja halusi jatkaa NanoLearningin konseptin parissa. Jopa 98 prosenttia vastaajista sanoi, että he seuraavat nyt STAR-konseptia (Stop, Think, Ask, React).
– Turvallisuuskoulutus on yksi pakollisista koulutuksista meidän organisaatiossamme, sanoo Elina Saartoala.
– Tämän johdosta kurssin suorittamisaste on korkea. Ihmiset ovat kuitenkin olleet kiinnostuneita menetelmästä heti alusta alkaen ja meillä on ollut hyvä vastaanotto.
Tuttu meno jatkuu
Vahvat luvut tukevat menetelmää ja kertovat, että tietoisuuden kasvattamisessa on onnistuttu. Datan perusteella ei liene yllätys, että oppimista on päätetty jatkaa NanoLearningia käyttämällä. Organisaatio on kuitenkin päättänyt tehdä pieniä muutoksia lähitulevaisuutta ajatellen. NanoLearning-oppituntien määrä muuttuu. Aiemmin niitä oli joka kolmas viikko, mutta nyt tahtia hidastetaan siten, että oppitunteja on kerran kuukaudessa.
– Me haluamme jatkaa, mutta haluamme myös uudistaa jakeluamme. Me tiedämme, että suurin osa käyttäjistämme suhtautuu positiivisesti joka kolmas viikko saapuvaan sähköpostiin, mutta me emme halua ihmisten huomion häiriintyvän ja heidän lopettavan oppituntien läpikäymisen.